Friday 2 November 2012

al- quran : rahmat / laknat????



Bismillahirrahmannirrahim…..

Hari ni 1 November 2012.alhamdulillah,selesai urusan ptptnku tanpa ada masalah.sekarang goyang kaki tunggu duit masuk…hehe.beberapa hari lepas bantuan wang ehsanku diterima.tp aku belum ambik lg ceknya di kampong.insyaallah 2 minggu lg aku akan pulang ke kampong.takut jugak bila dapt merasa pegang duit banyak ni,bukannya apa kang abih tang 2 jugak..huhu.
Perkongsianku disini tentang al-quran: rahmat atau laknat yang mana tajuk ini telah dikupas petang tadi dalam program ‘tanyalah asatizah’ oleh ustaz Abdullah Bukhari,pensyarah iium.
Bagi orang yang menerima al –quran baginya adalah rahmat dan bagi yang menolaknya adalah laknat. orang  yang dirahmati quran akan memiliki jiwa yang hidup .(6:36)
Orang yang dilaknat oleh Allah subhanahuwataala akan menolak dan mempersendakan ajaran al-quran.mereka juga akan mencaci ayat2 Allah yang iwahyukan kpd nabi Muhammad s.a.w.mereka juga akan mentakwil dan mentafsir ayat quran sesuka hati mereka mengikut hawa nafsu semata-mata.na’uzubillah dari dilaknat oleh Allah dan moga kita semua beroleh rahmat al quran.
Semua muslimin dan muslimat pasti tidak akan melepaskan peluang keemasan ini kan?em,bagaimana nak dapatkan rahmat ini? Hah, Antara panduan yang menjadikan al-qurqn sebagai rahmat adalah:-
1)      Berbangga dengan al-quran (10: 58)
2)      Baca dan tadabbur al-quran setiap hari(47: 24)
3)      Belajar bahasa arab
4)      Fahami keseimbangan antara ilmu-ilmu quran
- tajwid sebagai pintu masuk
-tafsir sebagai penggali khazanah dan penghayatan
- tahfiz sebagai pengukuh penghayatan
5)      fahami siyaq / konteks sebenar ayat
6)      quran sebagai penawar bagi hati(kefahaman)
7)      mencari hidayah dalam setiap ayat quran
8)      tidak gopoh berinteraksi dengan al-quran


ayat cinta dr Allah



so,dimana kita?gerbang rahmat or jurang laknat?saya menyeru  diri saya sendiri dan sahabat2, marilah kita sama- sama menjadikan al-quran sebagai peneman hidup kita.bermulalah sekarang kerna Allah sedang memberi hidayah padamu.

No comments:

Post a Comment