Sunday 8 July 2012

cinta yang satu

Di suatu petang yang hening, di sebalik tingkap yang terbuka luas, aku mendongak ke langit. Melihatkan awan yang pada mulanya ingin turun menyembah bumi namun tidak ada rezeki bagi makhluk yang bernyawa. Kedengaran suara2 jaguh sepak takraw sedang berteriakan melepaskan tekanan masing2. Angin kipas pula menderu2 menemaniku di dalam bilik sekecil ini..Meskipun banyak makhluk yang menemani ku tatkala ini, namun aku masih rasakan kesunyian itu dalam jiwaku yang kosong ini.

Dalam pada itu, aku kembali duduk termenung bermuhasabah kepada diri sendiri yang semakin lalai dengan kehidupan duniawi ini.Soalan sebegini berlegar2 di mindaku saat ini. Berapa kali kah aku mengingati Penciptaku, Pemberi Rahmat dan Nikmat kepadaku dalam sehari,dalam sejam,dalam seminit,meskipun dalam sesaat.dan berapa kali dalam sehari,sejam,seminit mahupun sesaat aku melakukan maksiat kepada Allah s.w.t??????

Lantas ku isi jiwaku dengan istigfar dan mentadabbur sepotong ayat suci al-quran dari surah Ar-Rahman 


يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ ۚ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ ﴿٢٩ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَ‌بِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

  Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)! (29) Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan)? (30)
Dan ayat2 cita ini telah menghilang kan aku dari keluh kesah dan kesunyian ini.kerana ku yakin dan percaya Allah sentiasa bersamaku dan melihat segala urusan ku..


No comments:

Post a Comment